Utilisation of non-Christian sources in Christian ideological parables: What social issues can it cause? (Editorial)
Lyudmila A. Lysenko (Russia)
Development of gender equality in English medieval society fixed in Sir Gawain and the Green Knight
Rosamond Eileen O’Néill (Ireland)
Ideological clash in L’Ovide moralisé
Christine Aubert (France)
Geoffrey Chaucer’s approach to gender: Religious ideology and gender equality
Clara Søndergaard (Denmark), Alma Kjær (Faroe Islands), Poppy Moore (United Kingdom)
The renowned courtesan as a heroine of a Christian ideological narrative? Social and legal implications
Maria Eduarda Oliveira (Brazil), Beatriz M. Carvalho (Brazil)
Ideology in favour of Russian Orthodox Church in Russian film The Priest
Catharijne van der Berg (The Netherlands)
Lyudmila A. Lysenko
Russia
Article ID: 010000000
Type: Editorial, non-citable
Авторъ: Людмила Александровна Лысенко, главный редакторъ журнала The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions
Название: Использованіе нехристіанскихъ источниковъ въ христіанскихъ идеологическихъ притчахъ: Къ какимъ соціальнымъ проблемамъ это можетъ привести? (Колонка главнаго редактора)
Язык(и): англiйскiй
Читать текстъ колонки главнаго редактора:
Lyudmila A. Lysenko
Russia
Article ID: 010000000
Type: Editorial, non-citable
Author: Lyudmila A. Lysenko, Editor-in-Chief of The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions
Title: Utilisation of non-Christian Sources in Christian Ideological Parables: What social issues can it cause? (Editorial)
Language(s): English
The full text of Editorial:
Rosamond Eileen O’Néill
Ireland
Article ID: 010110110
Type: Original article, citable
Авторъ: Розамондъ Эйлинъ О’Нилъ
Название: Развитіе гендернаго равенства въ англійскомъ средневѣковомъ обществѣ, отраженное въ романѣ «Сэръ Гавейнъ и Зеленый Рыцарь»
Язык(и): русскій
Цитированiе в россiйскихъ источникахъ (ГОСТ Р 7.0.5–2008): O’Néill, Rosamond Eileen. Development of gender equality in English medieval society fixed in Sir Gawain and the Green Knight // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. V. 2. No. 1. P. 010110110-1–010110110-23.
Резюме. Въ данной работѣ изслѣдуется идеологическое использованіе кельтскаго сѵмволизма въ рыцарской поэмѣ «Сэръ Гавейнъ и Зеленый Рыцарь» для изображенія столкновенія христіанскаго и языческо-анимистическаго міровоззрѣніи въ средневѣковьѣ. Показано, что «Сэръ Гавейнъ» можно считать произведеніемъ средневѣковой свѣтской католической гомилетики. Знаки въ «Сэрѣ Гавейнѣ» играютъ важную роль, формируютъ отношеніе читателя къ развитію и поворотамъ сюжета, отдѣльнымъ героямъ и выстраиваютъ опредѣленный христіанскій взглядъ на міръ, сообщаютъ религіозныя міровоззрѣнческія и идеологическія установки.
Ключевыя слова: свѣтская гомилетика, религіозная идеологія, неканоническая проповѣдь христіанства, кельтскій сѵмволизмъ, семіотика, рыцарскій эпосъ, куртуазный романъ, средневѣковая англійская литература, сэръ Гавейнъ, Зеленый Рыцарь, Артуріана, британскiй эпосъ, король Артуръ, Фея Моргана, леди Бертилакъ, гендерное равенство
Расширенное резюме на англійскомъ:
Читать текстъ статьи:
Rosamond Eileen O’Néill
Ireland
Article ID: 010110110
Type: Original article, citable
Author: Rosamond Eileen O’Néill
Title: Development of gender equality in English medieval society fixed in Sir Gawain and the Green Knight
Language(s): Russian
Quoting (Chicago style): O’Néill, Rosamond Eileen. 2019. “Development of gender equality in English medieval society fixed in Sir Gawain and the Green Knight.” Beacon J Stud Ideol Ment Dimens 2, 010110110.
Abstract. In the work, the author studies the ideological use of Celtic symbolism in the chivalric poem "Sir Gawain and the Green Knight" to depict the gender equality. It is demonstrated that "Sir Gawain" can be considered not only a novel, but a social work coining gender equality in medieval society. In "Sir Gawain" different signs play an important role, form the reader's attitude to the idea of gender equality. They also build a certain Christian ideological view of the world, communicate the religious maxims and ideological attitudes, within which the equality narration is built.
Key words: secular homiletics, religious ideology, non-canonical preaching of Christianity, Celtic symbolism, semiotics, chivalric epic, courtly romance, medieval English literature, Sir Gawain, the Green Knight, Arthurian cycle, Matter of Britain, King Arthur, Morgan Le Fay, Lady Bertilak, gender equality
Extended summary:
The full text of the paper:
Christine Aubert
France
Article ID: 010210910
Type: Original article, citable
Авторъ: Кристинъ Люсиль Оберъ (Бланъ)
Название: Collision idéologique dans « L’Ovide moralisé »
(Идеологическія столкновенія въ поэмѣ «L’Ovide moralisé»)
Язык(и): французскій
Цитированiе в россiйскихъ источникахъ (ГОСТ Р 7.0.5–2008): Aubert (Blanc), Ch. L. Collision idéologique dans L’Ovide moralisé // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. V. 2. No. 1. P. 010210910-1–010210910-18.
Резюме. Поэма «Искусство любви» Публія Овидія Назона, наряду съ его «Метаморфозами», «Героидами» и «Любовными элегіями», является формообразующимъ элементомъ и важнымъ гендернымъ содержательнымъ источникомъ католической гомилетической поэмы «Морализованный Овидій» (L’Ovide Moralise), написанной въ началѣ XIV в. неизвѣстнымъ авторомъ на старофранцузскомъ языкѣ. Въ статьѣ проводится анализъ аллюзій и реминисценцій данной поэмы на «Искусство любви». На основѣ сопоставленія цитатъ Овидія о гендерныхъ роляхъ и христіанскихъ максимъ дѣлается попытка оцѣнить успѣшность методологіи цитированія «Искусства любви» и «Элегій» съ цѣлью созданiя христіанскихъ идеологическихъ разсказовъ.
Ключевыя слова: Овидій, «Искусство любви», «Наука любви», L’Ovide Moralise, гендерныя роли, идеологическое переосмысленіе, христіанскій идеологическій разсказъ, культурный анахронизмъ
Расширенное резюме на англійскомъ:
Читать текстъ статьи:
Christine Aubert
France
Article ID: 010210910
Type: Original article, citable
Author: Christine Lucille Aubert (Blanc)
Title: Ideological Clash in L’Ovide moralisé
Language(s): French
Quoting (Chicago style): Aubert (Blanc), Christine L. 2019. “Ideological Clash in L’Ovide moralisé.” Beacon J Stud Ideol Ment Dimens 2, 010210910.
Abstract. “The Art of love,” “Metamorphoses,” “Heroides” and “The Love Elegies” written by Publius Ovidius Naso, represent important formative elements of the Roman Catholic homiletic poem “The Moralised Ovid” (L’Ovide Moralisé) written in the early 14th century by an unknown author in Old French. In the article, the ideological use of allusions and reminiscences of this poem to “The Art of Love” and “The Loves,” is analysed. Based on the comparison of Ovid’s quotes on gender roles and Christian maxims, an attempt is made to evaluate the success of the methodology of citing “The Art of Love” and “The Loves” for the purposes of creating medieval Christian ideological narrations.
Key words: Ovid, Ars Amatoria, The Art of Love, L’Ovide Moralisé, gender roles, ideological reassessment, Christian ideological fable, cultural anachronism
Extended summary:
The full text of the paper:
Clara Søndergaard
Denmark
Alma Kjær
Faroe Islands
Poppy Moore
United Kingdom
Article ID: 010311610
Type: Original article, citable
Авторы: Клара Cёнокоръ, Альма Кьеръ, Поппи Муръ
Название: Geoffrey Chaucers tilgang til køn: religiøs ideologi og ligestilling
(Чосеровскiй подходъ къ гендеру: религiозная идеологiя и гендерное равенство)
Язык(и): датскій, русскій
Цитированiе в россiйскихъ источникахъ (ГОСТ Р 7.0.5–2008): Søndergaard C., Kjær A., Moore P. Geoffrey Chaucers tilgang til køn: religiøs ideologi og ligestilling // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. V. 2. No. 1. P. 010311610-1–010311610-15.
Резюме. По заказу Джоанны, графини Кентской, съ цѣлью проповѣди христіанства въ Англіи XIV в. Джеффри Чосеръ написалъ поэму «Домъ славы» и «Легенду о хорошихъ женщинахъ». Въ нихъ онъ предпринялъ попытку пересмотрѣть античную философію любви и гендернаго конфликта въ новомъ христіанскомъ ключѣ, отталкиваясь, въ первую очередь, отъ «Героинь» Овидія. Въ статьѣ дѣлается анализъ чосеровской интерпретаціи Овидія и включенія Чосеромъ назоновыхъ исторій о женщинахъ-страдалицахъ въ христіанскій культурный контекстъ.
Ключевыя слова: Овидій, Героиды, гендерный конфликтъ, гендерное равенство, Джеффри Чосеръ, христіанство, христіанская идеологія, англійская литература, женскія соціальныя роли, идеологическое повѣствованіе, «Домъ славы», «Легенда о хорошихъ женщинахъ»
Расширенное резюме на англійскомъ:
Читать текстъ статьи:
Clara Søndergaard
Denmark
Alma Kjær
Faroe Islands
Poppy Moore
United Kingdom
Article ID: 010311610
Type: Original article, citable
Authors: Clara Søndergaard, Alma Kjær, Poppy Moore
Title: Geoffrey Chaucer's Approach to Gender: Religious Ideology and Gender Equality
Language(s): Danish, Russian
Quoting (Chicago style): Søndergaard, Clara, Kjær, Alma, and Poppy Moore. 2019. “Geoffrey Chaucer's Approach to Gender: Religious Ideology and Gender Equality.” Beacon J Stud Ideol Ment Dimens 2, 010311610.
Abstract. According to an order of Joan, Countess of Kent, for preaching Christianity in England of the 14th century, Geoffrey Chaucer wrote his poems House of Fame and The Legend of Good Women. In these poems, Chaucer showed himself a maker of an ideology of gender equality. He revised the ancient philosophy of love and gender conflict in new Christian sense, drawing parallels with Ovid’s “Heroides” and female social statuses in England of the 14th century. He offered a new ideological story on the basis of the Christian reinvention of Ovid. He also reconsidered several ancient Greek myths about the female sufferers, in his ideological Christian stories.
Key words: Ovid, Heroides, gender conflict, gender equality, Geoffrey Chaucer, Christianity, Christian ideology, English literature, female social roles, ideological narration, House of Fame, The Legend of Good Women
Extended summary:
The full text of the paper:
Maria Eduarda Oliveira
Brazil
Beatriz M. Carvalho
Brazil
Article ID: 010410604
Type: Original article, citable
Авторы: Марiя Эдуарда Оливейра, Беатрисъ М. Карвальу
Название: A renomada cortesã como heroína de uma narrativa ideológica cristã? Implicações sociais e legais
(Знаменитая куртизанка какъ героиня христіанскаго идеологическаго нарратива? Соціальныя и правовыя импликаціи)
Язык(и): португальскій, русскій
Цитированiе в россiйскихъ источникахъ (ГОСТ Р 7.0.5–2008): Oliveira M. E., Carvalho B. M. A renomada cortesã como heroína de uma narrativa ideológica cristã? Implicações sociais e legais // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. V. 2. No. 1. P. 010410604-10–10410604-15.
Резюме. Исторія Лаисъ Коринѳской, знаменитой древнегреческой куртизанки, была использована въ качествѣ центральной части христіанской идеологической исторіи, составленной Климентомъ Александрійскимъ, Арнобіемъ Сиккiйскимъ, Афинагоромъ и Ѳеофиломъ Антіохійскимъ независимо другъ отъ друга. Несмотря на нѣсколько неестественный характеръ объединенія разсказа о блудницѣ и праведномъ образѣ жизни, эти христіанскіе апологеты создали различныя версіи идеологическихъ “исторій”, въ которыхъ грѣшныя женщины, “падшія развратницы” получали то же божественное благословеніе, что и уважаемыя матроны. Этѣ “исторіи” использовались первыми христіанскими общинами въ первые вѣка до легализаціи христіанства императоромъ Константиномъ для поддержанія соціальнаго равновѣсія между мірскимъ идеаломъ жизненнаго пути и монашескимъ подвигомъ.
Ключевыя слова: христіанская идеологическая картина міра, раннехристіанская литература, апологетика, гендеръ, аскетизмъ, монашество, сексуальная распущенность, гетеры, Климентъ Александрійскій, Арнобій, Афинагоръ, Ѳеофилъ Антіохійскій
Расширенное резюме на англійскомъ:
Читать текстъ статьи:
Maria Eduarda Oliveira
Brazil
Beatriz M. Carvalho
Brazil
Article ID: 010410604
Type: Original article, citable
Authors: Maria Eduarda Oliveira, Beatriz M. Carvalho
Title: The renowned courtesan as a heroine of a Christian ideological narrative? Social and Legal Implications
Language(s): Portuguese, Russian
Quoting (Chicago style): Oliveira, Maria Eduarda, and Beatriz M. Carvalho. 2019. “A renomada cortesã como heroína de uma narrativa ideológica cristã? Implicações sociais e legais” Beacon J Stud Ideol Ment Dimens 2, 010410604.
Abstract. A story of Lais of Corinth, the famous ancient Greek courtesan, was made a central part of a Christian ideological tale composed by Clement of Alexandria, Arnobius of Sicca, Athenagoras and Theophilus of Antioch independently of each other. Notwithstanding a little unnatural character of such a tale, these Christian apologists created different versions of ideological “stories” where sinful women, “strumpets” receive the same divine blessing as respected matrons. These “stories” were used by the first Christian communes in pre-Constantine’s time to maintain a social balance of laymen and monastic adepts.
Key words: Christian ideological picture of the world, early Christian literature, apologetics, gender, asceticism, sexual licentiousness, hetaeras, Clement of Alexandria, Arnobius of Sicca, Athenagoras, Theophilus of Antioch
Extended summary:
The full text of the paper:
Catharijne van der Berg
The Netherlands
Article ID: 010511808
Type: Original article, citable
Авторы: Катарине ванъ деръ Бергъ
Название: Ideologie ten gunste van de Russisch-orthodoxe kerk in de Russische film ‘De priester’
(Идеологiя въ пользу Русской Православной Церкви въ россiйскомъ фильмѣ "Попъ")
Язык(и): голландскій, русскій
Цитированiе в россiйскихъ источникахъ (ГОСТ Р 7.0.5–2008): Van der Berg C. Ideologie ten gunste van de Russisch-orthodoxe kerk in de Russische film ‘De priester’ // The Beacon: Journal for Studying Ideologies and Mental Dimensions. 2019. V. 2. No. 2. P. 010511808-1–010511808-20.
Резюме. Современный россійскій кинорежиссеръ Владиміръ Хотиненко создалъ сложную идеологическую притчу въ своемъ фильмѣ «Попъ» (2009). Режиссеръ въ крайне идеологическомъ ключѣ переосмыслилъ исторію Псковской православной миссіи во время Второй міровой войны. Онъ ввелъ въ идеологическій разсказъ вымышленнаго персонажа, русскаго православнаго священника отца Александра Іонина, прототипомъ котораго является реальный отецъ Алексій Іоновъ, одинъ изъ членовъ Псковской православной миссіи. Несмотря на сходство именъ, между историческимъ священникомъ и главнымъ героемъ фильма нѣтъ никакого реальнаго сходства. Владиміръ Хотиненко «переписалъ» исторію жизни священнослужителя такимъ образомъ, чтобы она соотвѣтствовала его двумъ основнымъ идеологическимъ нарративамъ въ фильмѣ: разсказу о просовѣтскомъ патріотизмѣ духовенства Русской Православной Церкви во время Второй міровой войны и разсказу о древнерусской святости, основанному на архетипѣ «Святой Руси».
Ключевыя слова: Владиміръ Хотиненко, фильмъ «Попъ», идеологія въ кинематографѣ, архетипъ, Святая Русь, Русская Православная Церковь, Вторая міровая война, Великая Отечественная война, Псковская Православная миссія, священникъ Алексій Іоновъ
Расширенное резюме на англійскомъ:
Читать текстъ статьи:
Catharijne van der Berg
The Netherlands
Article ID: 010511808
Type: Original article, citable
Authors: Catharijne van der Berg
Title: Ideology in favour of Russian Orthodox Church in Russian film The Priest
Language(s): Dutch, Russian
Quoting (Chicago style): Van der Berg, Catharijne. 2019. “Ideology in favour of Russian Orthodox Church in Russian film The Priest.” Beacon J Stud Ideol Ment Dimens 2, 010511808.
Abstract. Modern Russian film director Vladimir Khotinenko created complex ideological parable in his movie “Pop” (“The Priest”, 2009). He re-thought history of Pskov Orthodox mission during World War II in a highly ideological way. He introduced an imagined character, Russian Orthodox priest Father Alexander Ionin whose prototype is Father Alexiy Ionov, a real member of Pskov Orthodox mission. Despite the similarity of their names, there is no real likeness between the historical man and protagonist of the movie. Vladimir Khotinenko re-wrote the life story of the clergyman so that is could fit the two major ideological narratives of the movie: the story about pro-Soviet patriotism of Russian Orthodox Church clergy during WWII and the story about ancient Russian sanctity based on the archetype of Holy Rus.
Key words: Vladimir Khotinenko, “Pop” film, ideology in cinema, archetype, Holy Rus, Russian Orthodox Church, World War II, Great Patriotic war, Pskov Orthodox mission, Father Alexiy Ionov
Extended summary:
The full text of the paper: